نوشته شده توسط : ارش

خرگوش حیوانی اجتماعی، بی سروصدا و آموزش پذیر است و می تواند حیوان خانگی ایده آل شما باشد. اما باید توجه داشت که این حیوان به شرایط ویژه ای برای نگهداری نیازدارد. آگاهی از این شرایط می تواند به شما در انتخاب حیوان خانگی تان کمک کند. لطفا پس ازمطالعه بروشور این اطلاعات رابه اطرافیانتان نیزانتقال دهید و ما را در رسیدن به هدف ارتقاء سطح آگاهی عمومی راجع به اصول نگهداری حیوانات مختلف یاری نمایید.

خرگوش رامی توان در داخل خانه یا در فضای باز مثلا در حیاط یا تراس نگهداری کرد. از آنجا که حیوان تمایل به جویدن مبلمان، پرده، سیمهای برق و... دارد توصیه نمی شود که حیوان را تمام مدت آزادانه در خانه رها کنید.(2) برای نگهداری از این حیوان باید یک لانه فراهم کنید و تنها در صورتی که خرگوشتان برای دفع ادرار و مدفوع آموزش دیده و زمانی که حیوان را تحت نظر دارید آن را از لانه بیرون آورید تا جست و خیزکند. لانه باید به اندازه کافی بزرگ باشد.ارتفاع آن به اندازه ای باشد که حیوان بتواند بدون برخورد با سقف روی دو پا بایستد وطول و عرض آن هم در حدی باشد که حیوان برای حداقل سه جهش پشت سر هم فضا داشته باشد.(4) بنابراین قفس پرنده لانه مناسبی برای خرگوش نخواهد بود. می توانید با استفاده از تخته و تور سیمی لانه ای با ابعادمناسب برای خرگوشتان بسازید. در صورتی که لانه را در فضای باز می گذارید باید مسقف باشد. کف لانه باید با بستری از تراشه چوب، کاه یا علوفه پوشیده شود. اگر مایلید که بیش از یک خرگوش در یک لانه نگهداری کنید باید توجه کنید که نمی توان دو خرگوش نریا یک جفت نر و ماده را در کنار هم نگه داشت چراکه در چنین شرایطی با هم نزاع کرده و ممکن است به شدت به یکدیگر آسیب برسانند. (4)

خرگوش ها در طبیعت توسط حیوانات شکارچی صید می شوند بنابراین به صورت غریزی درمواجهه با محرک های نا آشنا پنهان می شوند. نبود چنین محلی برای پنهان شدن در لانه می تواند استرس بسیار زیادی به خرگوش شما وارد آورد. بدین منظور می توانید ازیک جعبه یا سبد در گوشه لانه استفاده کنید. (1)این حیوانات به طور غریزی از محلی جدا از محل استراحت و تغذیه شان برای ادرار کردن استفاده می کنند براساس همین غریزه می توان به خرگوش آموزش داد که تنها در یک محل خاص ادرار کند. بزرگ بودن لانه تا اندازه ای که در بالا اشاره شد در این مسئله به شما کمک خواهد کرد. درچنین لانه ای حیوان اغلب در یک گوشه لانه ادرار می کند. اگر ظرفی را مانند ظرف خاک گربه باارتفاع مناسب به طوری که خرگوشتان بتواند به آسانی وارد آن شود در این محلی که خود حیوان برای ادرار انتخاب کرده قراردهید در آموزش محل ادرار به حیوان کمک زیادی خواهد کرد. کف این ظرف ادرار را با انواعی از خاک گربه که خاصیت گلوله شدن ندارند یا علوفه بپوشانید. توجه کنید خرگوشها ممکن است گلوله های خاک را بخورند و دچار ناراحتی های شدید گوارشی شوند. (1)

آب باید در ظرفی جداگانه و به طور دائم در اختیار حیوان باشد. به علت ویزگی های منحصر به فرد دستگاه گوارش خرگوش، جیره غذایی این حیوان با سایرحیوانات خانگی متفاوت است. توجه کنید که خرگوشها جانورانی علفخوار هستند و در جیره غذایی روزانه نیاز به مقدار قابل توجهی (حدود 15%) فیبر دارند(2) این مقدار فیبر را نمی توان تنها با استفاده ازمیوه ها و سبزیجات تامین کرد. حدود 80% غذای روزانه خرگوش باید علوفه باشد. علوفه باید تمام مدت (و نه به صورت وعده ای) در دسترس حیوان باشد.(1,3) بنابراین اگر خرگوش را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب کرده اید حتما باید از قبل راهی برای تامین علوفه مورد نیاز حیوان پیدا کنید. بدین منظور می توانید به باغ وحش ها، دامداری ها، باشگاه های سوارکاری و... مراجعه کنید. درمیان انواع علوفه ای که در دامداریهای کشورمان مصرف می شود، می توان گفت یونجه تنها موردی است که برای خرگوش قابل استفاده است. کاه ارزش غذایی نداشته و خطر انباشتگی در دستگاه گوارش را به همراه دارد.

پلت های تجاری را می توان تا 10% ازجیره روزانه یعنی معادل روزی حدود یک فنجان برای یک خرگوش 5/1 کیلوگرمی استفاده کرد. (1) سبزیجاتی مانند انواع کلم، برگ چغندر، برگ هویج، کاهو، جعفری، کرفس بخش دیگری ازغذای روزانه خرگوشها را تشکیل میدهند. میوه هایی مانند سیب، توت، گیلاس، کیوی، انبه، هلو، گلابی، آناناس،طالبی، هویج(بخش ریشه ای)، لوبیاسبز، فلفل دلمه ای باید به مقدار بسیار کم وتنها به عنوان خوراکی تشویقی استفاده شود.(1)از مصرف غذاهایی که نشاسته و چربی زیادی دارند مانند نان، شکر، گندم، ذرت، شکلات و شیرینی و.. خودداری کنید(1)

بچه خرگوشها تا 5/1 ماهگی از شیر مادر تغذیه میکنند برای تغذیه بچه خرگوشهای شیر خوار بدون مادر باید ازچنین مخلوطی استفاده کرد: نصف فنجان شیر خشک گربه + نصف فنجان آب + یک عدد زرده تخم مرغ + یک قاشق غذا خوری شیره سویا به میزان 5-3 دفعه در شبانه روز(2,4) توجه کنید شیر گاو نسبت به شیر خرگوش لاکتوز بیشتر و چربی و پروتئین کمتری دارد و نمی تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.(5)

از مصرف هرگونه دارو برای خرگوش بدون مشورت با دامپزشک جدا خودداری کنید. چرا که این حیوانات به واسطه دستگاه گوارش منحصر به فردشان مستعد ابتلا به مسمومیت های کشنده آنتی بیوتیکی هستند. (4)


از آنجا که رشد دندانهای خرگوش در تمام طول عمر حیوان ادامه دارد ،خرگوش ها بسیا مستعد ابتلابه بیماریهای دندانی هستند خصوصا اگر علوفه کافی در اختیارشان نباشد بنابراین وضعیت دندانها باید دست کم سالی یکبار توسط دامپزشک معاینه شوند.(1) در مورد خرگوشهایی که در خانه نگهداری می شوند ناخن ها هر 2-1 ماه یکبار باید کوتاه شوند.


برای مهار کردن یا جابه جا کردن حیوان باید پوست پشت گردن خرگوش را بایک دست گرفته و دست دیگر را زیر پاها و کمر حیوان قرار دهید. هرگز از گوشها برای جابه جا کردن حیوان استفاده نکنید چرا که خطر آسیب به ستون مهره ها به واسطه تقلا کردن و لگد زدن حیوان در چنین حالتی بسیار زیاد است.(2,4)



:: موضوعات مرتبط: حیوانات , خرگوش , ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 مهر 1391 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد